Předměty: Fyzika, matematika, astronomie
Anotace: Série aktivit, ve kterých se studenti dozví, jak vědci studují exoplanety pomocí satelitů jako je CHEOPS (CHaracterising ExOPlanet Satellite) s využitím tzv. tranzitní metody. Studenti si vyrobí vlastní model exoplanetární soustavy a následně budou pozorovat a interpretovat světelné křivky. Pokyny pro sestavení tří různých modelů tranzitu jsou součástí aktivity: otočný stůl (jednoduché), rover (mírně pokročilé) a 3D tištěný model (pokročilé). Jedná se o výukový zdroj v rámci pilotního projektu Hack an Exoplanet. Související výukový zdroj: Detektiv exoplanet.
Věk: 10 až 18 let
Výukové cíle:
- rozumět, co jsou exoplanety a jak je satelity zkoumají
- rozumět, jak je tranzitní metoda využívaná k detekci a následné charakterizaci exoplanet
- zlepšit experimentální dovednosti při interpretaci naměřených světelných křivek
- rozvíjet týmové dovednosti pomocí společného řešení problémů
- vysvětlovat vědecké a matematické závěry svým vrstevníkům
Soubor ke stažení
Příručka pro učitele a pracovní listy pro studenty
Jedná se o český překlad výukového materiálu P32 „Exoplanets in Motion – Building your own exoplanetary system“: